TESLA


Till första sidan


Personbilar
Lastbilar
Hur fungerar ett resevelverk?
Allmän information.




Hej

TESLA

Vad kan TESLA och Elon Musk göra?

Förutom att TESLA monterar upp laddstationer över hela världen, har jag ideer om bra tillbehör till bilen.

Inlägg 5 oktober 2015
Jag hade tänkt skriva om TESLA och dess möjligheter.
Det är en extrem El-bil vars batteri räcker till 40 mils körning.
Med så stort batteri ska man mest göra långa resor, om det ska bli ekonomiskt.
Men, har man råd med en TESLA, så är ekonomin inte högt proriterad, skulle jag tro.

Tänk er en TESLA som är utrustad med en liten vätebränslecell, (VBC), säg 5 kW, som förlänger räckvidden från 400 till 500 km på en tank. Där stannar du för tankning.
Den kan ju också fungera som en reservtank, när batteriet närmar sig noll, och man riskerar att få räckviddsångest.

Jag tänker mig en effektsvag VBC eftersom en vätetank tar stor plats. Även bränslecellen har jag hört tar stor plats.
Väte är svårhanterligt, men det finns fn ingen annan typ av bränslecell tillgänglig.
Jag hoppas ju att man framöver utvecklar en kolvätecell, så att man kan tanka som vi är vana vid, men komma dubbelt så långt på samma volym bränsle.

Tänk också att vid denna plats finns tillgång till påfyllning av väte + laddning av batterierna.
Det som gör bränslecellen intressant, är att du har en reservtank, som tar dig till en laddstation, även om du missat färdlängden, eller batteriernas laddningsstatus.

Om du dessutom har en liten solcell integrerad på biltaket, kan du förlänga räckvidden någon mil ytterligare.
Du kan i praktiken inte ha en större solcell än 150W, om den ska integreras på biltaket.

500 km tar minst 5 timmar att köra, det är ju mest 90-vägar i Sverige.
På den tiden har VBC laddat 25 kWh till batterierna = 125 km extra räckvidd.

Solcellen har bara gett 0,75 kWh = en halvmil extra räckvidd, förutsatt att det har varit solsken under hela färden.
Det som gör solcellen intressant, är att den laddar 4383 timmar = 4383 x 0,15 = max 650 kWh varje år, dvs alla ljusa timmar.
Den laddar alltid när solcellen är belyst. Men med en låg effekt.

Jag vet inte TESLAs elförbrukning, men jag tror jag gissar ganska rätt, om jag antar 2 kWh/mil.
Jag har läst att man närmar sig 1 kWh/mil med nyare elbilar, men med TESLA får man gärna tung gasfot.
Skämt åsido, om man vill ha en elbil för långfärder, borde man ju ha en större bränslecell, som räcker att hålla bilen i marschfart på plan väg.
Därmed kan man ju minska batteriet till att bara hjälpa till vid motlut och accelerationer.

Det finns en del praktiska problem med bilar och stora effekter på elektriska utrustningar.

En tidning påpekade i en artilkel att TESLAs SUV har en motor som inte når upp till den specificerade effekten 500 kW.
TESLA (Elon Musk) skrev som svar, att motorernas effekt visst är enl specifikation, men batterierna klarar inte helt att leverera den ström som krävs för att nå full effekt.
Spänning över 1000 Volt medför särskilda säkerhetskrav, så där ligger kanske problemet.
Jag kan för lite, för att förstå hur en bränslecell för flera hundra volt ska konstrueras, samt hur stor den skulle bli.

För att ge ett exempel, Om man vill mata ut 500 kW med ett 12V batteri bör strömmen enl U*I bli 42000 Ampere. En praktiskt orimlig strömstyrka.
Således bör man konstruera batterierna, men också bränslecellerna, med betydligt högre spänning.

Slutsats.
TESLA bör inte utrustas med en bränslecell för 500kW. Det är onödigt. Man får tänka sig en balans mellan batteri och bränslecell.
Men först sedan man utvecklat kolvätecellen, vilken jag är övertygad kommer snart.


Stig Larsson

Sundsvall

info@energihjulet.se

070-5269580

060-126703


Författad 2015-11-05